I såväl Sarajevo som Mostar har människorna genomlevt inbördeskrig med alla dess fasor.
Idag 13 år efter krigsslutet reparerar men flitigt, men ännu syns överallt minnen från skottlossning på husfasader.
I människornas själar och hjärtan ska försoning på djupet till, för att inte enbart vardagslunken ska fungera, utan en framtidstro också få fäste.
Viss är det underbart vackert där det glimmar i solskenet!!!
Om man då inte känner till att det dessutom står där som ett utropstecken för att ingen ska glömma.......
Ja då känner man sig betryckt istället.
Gunilla
Så är det till stor del. Var och en ser efter sitt välbefinnande. Intresset för ungdom och att bygga grundstenarna till ett nytt och livskraftigt samhälle finns det inte mycket intresse för. Tyvärr skor sig var och en och tänker bara på sin egen välfärd.
Gunilla
jag kanske har helt fel.men tycker det känns som att själva regeringen (eller vad det nu heter) inte bryr sej om sin själva befolkning.Utan bara att dom ska ha fina och lyxiga kontor!
Ja, det är mycket som är tragiskt att se såväl i Sarajevo som på andra ställen i Bosnien Herzegovina. Hoppas bara att "gamlingarna hade möjlighet att ta sig ut. Hörde du förresten att det i södra Sverige (Trelleborg tror jag) är problem med ungdomar som beskjuter ett äldreboende. Gunila
När jag var där för 2½ år sedan var den som ett tomt skelett med svarta ögon som blickade sorgset ut över den söndertrasade staden och dess själsligt sargade befolkning.
Nu finns det hopp, inte bara i regeringsbyggnadens nya ansikte...människors hopp för framtiden stärks, hus och fasader renoveras mjukt och vackert.
Gunilla
Hej,
Jag kommer säkerligen att besöka Sarajevo och Bosnien Herzegovina igen. Denna gång blev det ett efterlängtat besök i Mostar också.
Blagaj hann jag tyvärr inte med, så det får bli nästa gång.
Min tanke är att återvända och bila eller åka tåg och buss runt.
Vägen mellan Sarajevo och Mostar är ju till exempel väldigt vacker.
Att vandra med guiden Fikret är också sådant som jag vill göra ige... »
Hej! Det glädjer mig att du hade det bra i vårt land.Jag själv kommer därifrån närmare sagt från Sarajevo. Hoppas att du åker igen och hälsar på. Välkommen/Senka